Nejnebezpečnější zbraň, kterou míříme sami proti sobě je příbor.
Rozmýšlejme dobře, co stojí za to strčit do úst.
.
Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně. Bude mi velkou ctí pobývat ve Vaší knihovničce :-)

Leden 2014

Polévka z ovesných vloček a Churchillova dieta

31. ledna 2014 v 11:34 | © Šárka Škachová / www.gurmanka.cz |  Polévky teplé & studené


"Člověk musí tělu učinit dobře, aby měla duše chuť v něm zůstat";
pravil Winston Churchill a posnídal svůj obligátní doutník se sklenkou whisky.

Ve stejném duchu pokračoval celý den, doutník z úst téměř nikdy nevyndal. Kolem desáté hodiny se od několika sklenek whisky posunul ke sklence suchého sherry. Až teprve k polednímu si dopřál první sklenku whisky s ledem, kterou usrkával až do oběda. Přes značnou konzumaci alkoholu prý nikdy nejevil známky opilosti a jeho úsudek býval stále bystrý. Pokud jde o stravu, jedl rád. Pochutnal si na anglickém steaku, nezříkal se salátů ani sladkých dezertů a kávy. Ve společnosti čajové konvice mnoho času netrávil, neboť nesnášel čaj. Po celý den byl obklopen šedavým oblakem z nikdy nehasnoucích doutníků. V dobách plné síly mu společnost dělalo až 18 doutníků, ale v pokročilejším věku před devadesátým rokem svou tabákovou dávku omezil na 10 ks za den. Polévky jedl v noci.

"Churchillova dieta" není následováníhodná a dala by se shrnout do třech základních bodů:
doutník - whisky - proboha jen žádný sport

Přesto je paradoxem doby občas jev, že lidé úzkostlivě si své zdraví hlídající a dbající na stravou zdravou stravu se občas nedožijí tak požehnaného věku, jako se to podařilo W. Churchillovi. Pokud tyto informace činí právě tu vaši duši spokojenou, rozmlouvat to nikomu nebudu, ale možná bych si dovolila lehce apelovat na skladbu vašeho ranního jídelníčku. "Cigárko či doutníček" až po jídle!

Winston Leonard Spencer Churchill - (narozen 30.11.1874 - zemřel 24.1.1965 ve věku 91. let) britský ministerský předseda, držitel Nobelovy ceny za literaturu.


Teplo dělá útulno
Polévka z ovesných vloček se mi zdá jako ideální snídaně pro mrazivý lednový den. Zvláště v případě, že nejste bezstarostný panelákový typ, který si vychutnává zimu jako romantickou podívanou přes ojíněné tabulky oken. Mé ráno někdy vypadá tak, že ještě před snídaní se musím venku proběhnout se sněžnou lopatou a tu bílou nádheru odstranit ze všech cestiček kolem domu. Když už jsem venku, nanosím dřevo do krbu a než ho transportuji z kolny do domu, to jeden pořádně promrzne a pěkně mu vyhládne. Jsou to přesně ty chvilky, kdy myslím na talíř horké polévky. Teplo dělá útulno. Teplo z krbu hřeje zvenčí, polévka zevnitř.

Polévka z ovesných vloček funguje přímo zázračně. Je rychle vařená, velmi chutná, zdravá a energeticky vydatná. Jak říkám, je to ideální polévka pro každou chvilku, kdy si chci pochutnat a pěkně se u toho zahřát.

POLÉVKA Z OVESNÝCH VLOČEK


Na 2 porce potřebujeme:

  • 1 cibuli
  • 1 mrkev
  • 3 lžíce ovesných vloček
  • plátek másla
  • 750 ml zeleninového vývaru
  • špetku soli
  • mletý pepř
  • jarní cibulka s natí nebo pažitka

Postup přípravy:

Ovesné vločky prohřejeme na suché pánvi, přidáme plátek másla a drobně nakrájenou cibuli. Až cibule zpění a zesklovatí, přidáme nahrubo nastrouhanou mrkev a krátce orestujeme. Polévkový základ zalijeme zeleninovým vývarem, popřípadě jen vodou. Polévku osolíme a na mírním plameni za občasného promíchání cca 25 minut provaříme. Vaříme tak dlouho, dokud se vločky trochu nerozvaří a polévku nezahustí. Do hotové polévky přidáme nasekanou nať jarní cibulky nebo pažitku a už dál nevaříme. Na talíři polévku přichutíme čerstvě mletým pepřem z mlýnku.
A to je celé. Rychlé, levné, chutné, zdravé. Klaním se ovesným vločkám. Zvláště po ránu ;-)



Oves v porovnání s ostatními bílkovinami má nejvyšší obsah bílkovin, které jsou snadno stravitelné, což z něj dělá superpotravinu moderní doby. Ale o tom už psal na počátku 4. století našeho letopočtu lékař Dieuches a doporučoval je pro výživu dětí, dospělých i starců. Vločky jsou sympatické tím, že se dají konzumovat jak syrové, tak tepelně upravené.


Snídaně je ta nejlepší příležitost, jak udělat tělu dobře. Poslední léta se zejména po ránu obejdu bez tabákového dýmu i bez whisky a rozhodně nezavrhuji poctivou anglickou snídani.
S přibývajícím věkem jsem se ovšem začala víc spoléhat na ovesné vločky, neboť lépe prospívají mé duševní hygieně ;-)

"Musím přeci tělu učinit dobře, aby měla duše chuť v něm zůstat"

Dobré ráno a dobrou chuť


Můj tip na zdravou vločkovou snídani, to je pravé domácí "Müsli podle originálního receptu švýcarského tvůrce":


Dobrý tip: Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně. Bude mi velkou ctí pobývat ve Vaší knihovničce :-)