Nejnebezpečnější zbraň, kterou míříme sami proti sobě je příbor.
Rozmýšlejme dobře, co stojí za to strčit do úst.
Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně. Bude mi velkou ctí pobývat ve Vaší knihovničce :-)

Ryba bez kostí, hromada pórku a louže smetany

30. listopadu 2009 v 0:17 | © Šárka / www.gurmanka.cz |  Ryby
Nejlepší supermarket na čerstvé ryby je rybník. Když je na romantickém místě u lesa, chodím tam strašně ráda. V létě kvůli rozkvetlé hladině plné leknínů, koncem roku pro ryby, po celý rok pro pár deka romantiky. Všeho je tam dost. Záhořský rybník je malá vodní plocha, ale s velkým kouzlem. Při výlovu se konečně dozvím, co plave pod hladinou.
Vánoce už tiše neklepou, ale začínají vylamovat naše dveře a hrnou se hned do kuchyně. Začíná teror vanilkou :-) Když to všude tak hezky sladce voní, mám nutkavou potřebu občas změnit parfém. V oblaku vanilkového opojení se nedá vydržet věčně, vyrazila jsem někam, kde to voní úplně jinak. K lesu. Pro čerstvou rybu se u nás chodí rovnou na hráz rybníka.

v síti uvízl kapr a s ním parta línů, co se tak krásně lesknou

Ryba bez kostí, hromada pórku a louže smetany

V tomhle jídle je králem pórek a královnou čerstvá ryba. Smetana jen mlčky asistuje. Když k tomuto základnímu triu přidám ještě hlubokou pánev s plátkem másla a špetku soli, mám během chvilky na stole celkem zdravou a nadmíru skvělou večeři.

tenhle štíhlý krasavec je amur

Není nad čerstvou rybu. Pokud to ale nejde jinak, musíme se spokojit i z mraženým filetem, třeba z tresky. Já upřednostnila sladkovodní rybu, jmenovitě krásného amura. Když jsem mu hleděla do očí, bylo mi ho líto. Ale takový už je úděl ryb. Celý víkend jsem trávila na výlovu našeho malého rybníka u lesa. Neslušelo by se nad místní rybou ohrnovat nos, proto jsem se pustila do lehkého rybího jídla po svém. Ten den byl u nás v přesile pórek. Spolu s čerstvou vyfiletovanou rybou se stal hlavním protagonistou v receptu, který pro vás mám.

po krásných línech byla největší poptávka

Přichází dny adventu. Úklid, nákupy, pečení cukroví. Kde brát čas na vaření? Tenhle recept s časem neplýtvá.

Dušená ryba v pórkové smetaně

• podle strávníků volte počet rybích filetů
  • 2 pěkné čerstvé pórky
  • 250 ml smetany
  • lžička dobré hořčice (může být i sušená anglická)
  • špetka soli
  • může být i čerstvě mletý pepř
  • plátek másla do pánve
  • citrónová šťáva na dochucení
  • vařené brambory jako příloha
Rozpálíme pánev s plátkem másla a vhodíme hromadu očištěného a na proužky nakrájené pórku. Osolíme, opepříme a lehce osmahneme. Poté přidáme všechnu smetanu a do ní položíme osušené a osolené rybí filety. Ve smetaně s pórkem dusíme při mírné teplotě cca 8 až 10 minut, aby ryba zůstala krásně šťavnatá a natáhla do sebe lahodnou chuť pórku a jemné smetany. Pro zvýraznění chuti je dobré přidat lžičku opravdu dobré hořčice. Omáčku nezahušťujeme moukou ani ničím jiným. K hotové dušené rybce podáváme plný talíř vařených brambor. U nás se servíruje do hlubokých prostorných talířů a vydatně přelévá smetanou s pórkem. Můžete podávat s plátkem citrónu a s plnou sklenicí dobrého bílého vína. V tomhle jídle je králem pórek a královnou čerstvá ryba. Žádnou jinou bylinku není potřeba do jídla dávat.

Jestli se vám dušená ryba rovnou v pánvi zdá málo kuchařsky zvelebená, klidně si ji předem opečte.
Rybí filety osušíme, osolíme, obalíme v hladké mouce a na plátku másla v horké pánvi po obou stranách opečeme. Vyjmeme z pánve, uchováme na teplém místě a do pánve vhodíme všechen pórek. Poté postupujeme naprosto stejně, jako v předešlém návodu na přípravu. Kdo nemá rád pórek, může to samé udělat třeba s hromadou čerstvých žampiónů, v létě hříbků nebo lišek. Já nedám dopustit na první variantu a s opékáním předem se nezdržuji.
Kdo se trochu vyzná, ten určitě pozná všechny ryby lapené v síti. Záměrně jsem o úlovku nic předem neprozrazovala :-) Kdo si tipne?
štika měla nejhezčí oči a nejvíc energie, proto se snažila dostat zpátky do rybníka a málem se jí to povedlo

Kolik zubů má štika?

Dobrý tip: Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně.

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 iva iva | 30. listopadu 2009 v 0:31 | Reagovat

že by  sumec,  dva  líni  a  na dolním štika ?  :-)

recept  super.  rychlý, jednoduchý....

díky :-)

2 coco-choc coco-choc | E-mail | Web | 30. listopadu 2009 v 7:32 | Reagovat

Jako vždy musím konstatovat, že tvé kuchařské umění je prostě úžasné. Originalita, jednoduchost... škoda jen, že nemohu ochutnat :-(. Na určení rybek si opravdu netroufnu, ještě jsem si k nim silný vztah nenašla, tak tento úkol raději přenechám zdatnějším :-).

3 Bali Bali | Web | 30. listopadu 2009 v 8:12 | Reagovat

Toto je moje snad nejoblíbenější kombinace s rybou, pórek a smetana. Moc mi chutná s lososem. Ještě bych tam cmrndla lehce bílého vína. Jééé, já to příště udělám do kokotek. Týjo, adept na vánoční předkrm! Jupííí ;-)

4 Madla Madla | Web | 30. listopadu 2009 v 9:11 | Reagovat

V jednoduchosti je opravdu krása a já opět slintám :-) Váš blog je opravdu nebezpečná závislost :-)
Jinak s vámi musím souhlasit ohledně vanilky, já jsem poslední dobou tak přeslazená ze všech těch vůní, že na pečení vánočního cukroví nemám ani náladu...

5 Papaja Papaja | Web | 30. listopadu 2009 v 9:38 | Reagovat

Tedy ta štika na poslední fotce je výstavní! Takovou jsem jednou měla v kuchyni a při kuchání jsem v jejím žaludku našla dvě malé rybky :-D
Pěkný, příjemný receptík!
P.
:-)

6 Šárka Šárka | Web | 30. listopadu 2009 v 11:17 | Reagovat

Tentokrát fotografie pokrmu nejsou tak lichotivé, ale výsledná chuť pokrmu byla vážně famózní :-) Vždycky si k tomu udělám plný talíř ve slupce vařených brambor, pokrájím je a jen lehce osolím. Potom si naložím pořádný kopec jemného pórku se smetanou a samozřejmě kousek dušené ryby. Nemus
být jen ryba sladkovodní, ale když je čerstvá, je to pohádka :-)

7 Šárka Šárka | Web | 30. listopadu 2009 v 11:19 | Reagovat

V první síti uvízl krásný amur a několik měnších línů. Po těch jdou rybáři v první řadě, protože lín je dokonalá ryba chutí i svou vizáží. Amur byl taky krasavec.

Nejkrásnější byla štika na spodním obrázku. Tu nebylo možné vůbec vyfotit, protože nejméně 3x vyskočila ze sítě ven a uháněla zpátky k vodě.

8 Janah Janah | Web | 30. listopadu 2009 v 14:55 | Reagovat

Zrovna jsem přemýšlela, co s hromadou pórku, teď už vím :-) A pórek se smetanoum má pro mě neodolatelné kouzlo, ale zatím jsem v něm vždycky schovávala jenom kuře.

9 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 30. listopadu 2009 v 21:22 | Reagovat

Všechno krásně podané!

10 Vita Vita | 30. listopadu 2009 v 22:17 | Reagovat

K té první síti - nerad se přu, ale lituji, s touhle hřbetní ploutví to nemůže být amur, to je český kapřík.

11 Vilemína Vilemína | Web | 30. listopadu 2009 v 23:48 | Reagovat

Ryba čerstvá, vykostěná - to je skvělý základ.
Snad si na receptík vzpomenu, až nějakou takovou potkám!

12 Šárka Šárka | Web | 1. prosince 2009 v 8:15 | Reagovat

[10]: Vita :-) Nebýt vás, tak jsem si v tom množství fotografií, které jsem u rybníka udělala vybrala fotku nesprávnou, ale i tak pěknou :-) Domů jsem si nesla krásně dlouhého amura, ale tohle je opravdu český kapřík. Pro pořádek přidám i fotografii amura rovnou do textu, aby bylo jasné, jak na první pohled od sebe amura a kapříka rozpoznat. Díky Vito :-) Tohle byla velmi cenná poznámka! Jdu zalovit do archivu a vytáhnu ještě pěkného amura, ať je to komplet.

13 Šárka Šárka | Web | 1. prosince 2009 v 8:16 | Reagovat

[11]: Vilemína:

Většinou to chodí tak, že člověk má víc nápadů než čerstvých ryb doma na stole. Bohužel někdy musíme vzít za vděk i tou mraženou, ale v kombinaci s pórkem a smetanou to většinou není trefa vedle :-)

14 Martin Martin | 1. prosince 2009 v 13:39 | Reagovat

Sarko, na prvni fotce z vareni to vypada, jako kdyby byla panev nejakym korenim posypana, to je ta horcice nebo nezminene dochucovadlo?
dik

15 Šárka Šárka | Web | 1. prosince 2009 v 14:45 | Reagovat

[14]: Martin:

Používám sušenou anglickou hořčici. Dá se nahradit i běžnou hořčicí, proto ji ani v receptu nezmiňuji. Na výsledek nemá až tak rozhodující vliv. Stopy tam má i čerstvě mletý pepř (v tomto pokrmu sušený zelený). Na ryby používám bylinkovou sůl, kterou si míchám sama, ale s tím taky nechci nikoho zatěžovat, protože takové informace neznámých ingrediencí dokážou odradit dřív, než se zapálí pod pánví :-) Recept v podobě, jak je napsán, je funkční a mohu doporučit. Tady platí zlaté pravidlo: čím méně, tím lépe ;-)

16 Sančenka Sančenka | E-mail | 1. prosince 2009 v 16:43 | Reagovat

Šárko, vy jste jasnovika!
Před týdnem jsem do pánve chrstla pořádně bílého vína a smetany a uvařila v tom pangase a hromadu pórku. Tedy, dala jsem tam i bylinky, akorát mi zbylo na balkóně něco šalvěje, tymiánu a v lednici petrželka s citrónem. I když říkáte, že vedle pórku jich ani není třeba, sníst se to rozhodně dalo.
Dnes jsem právě přemýšlela, že recept zopakuju, protože má přijet přítel. Pro jistotu jsem ale ještě koukla na Vaše stránky, abych se inspirovala. No, beru to jako velkolepé nihil obstat :-)
Jsem ráda v blízkosti lidí, co mají stejné chutě jako já. Dík.

17 Networker Networker | Web | 1. prosince 2009 v 17:12 | Reagovat

Páni, tady je to nádherný. Tenhle web mi náhodně vypadl z Googlu a je úplně úžasnej. Gratuluju!

18 Šárka Šárka | Web | 2. prosince 2009 v 0:50 | Reagovat

[16]: Sančenka:

Tak to jsme se krásně shodly na tom, že pórek je královská zelenina a smetana jeho chuť velebí k ještě větší dokonalosti :-) Bylinky jsou úžasné naprosto vždy, většinou se jim ani já nebráním, navíc je mám pořád na dosah ruky, protože k jejich pěstování mám dobré možnosti. Jen jsem někdy trochu líná vyběhnout za nimi do zahrady :-) I já jsem ráda v blízkosti těch, co mým chutím rozumí. Díky za milý komentář, jsme na stejné vlně a to je moc fajn. Š.

19 Šárka Šárka | Web | 2. prosince 2009 v 0:51 | Reagovat

[17]: Networker:

Páni, to je krásný kompliment. Díky za tu náhodu ;-)

20 Pivli Pivli | Web | 2. prosince 2009 v 12:23 | Reagovat

Nádhera, nádhera, nádhera!
Proč čekat s rybou do Vánoc,když je tu takový parádní recept!
Rybník sice za humny nemáme, ale naštěstí máme hodného souseda - rybáře a ten nás zásobuje čerstvými rybami. Takže příští úlovek půjde na pánev s pórkem, smetanou a anglickou hořčicí. Na tu nedám dopustit! A pórek je dokonalá zelenina.
Šárko, krásný recept i fotky.
Ty mi vždycky uděláš takovou radost a zlepšíš náladu!:-)

21 DolceVita DolceVita | Web | 2. prosince 2009 v 14:27 | Reagovat

[20]: Pivli:

Taky si myslím :-) Když se to s rybami umí, nemůže být nic lepšího než čerstvě ulovená ryba. Poslední měsíce jsem rybami žila, protože jsem připravovala takovou velkou rybí přílohu/kuchařku o tom, že "Ryba domácí je doma v Třeboni" - tak jsem k rybám pojala láskyplný vztah a nemohla jsem si nechat ujít výlov našeho malého rybníčku s fotoaparátem v ruce.

Pivli, tvůj komentář mi taky zlepšil lehce povadlou náladu! :-) Díky

22 dajusska dajusska | Web | 2. prosince 2009 v 15:45 | Reagovat

Nádherné fotky i článeček s receptem.Moc pěkné opravdu

23 toffo toffo | Web | 2. prosince 2009 v 21:58 | Reagovat

To abych se naučila z kapra naporcovat filátka. hezký obrázkový návod je v prosincovém Apetitu. Jen bych ráda uvěřila, že nakrájením zářezů do filátek rozdrtím všechny kosti a že takto zpracovanou rybu pak může i menší dítě. Zkusím se poptat i u Mánka.
Už jsem se z nutnosti musela naučit kapra vykuchat a očistit, tak ta filátka budou asi to nejlehčí.

24 DolceVita DolceVita | Web | 3. prosince 2009 v 8:25 | Reagovat

[23]: toffo:

S filetováním trochu práce je :-) A nějaká ta zapomenutá kůstka se tam vždycky najde (pro štěstí ;-) S malými dětmi a rybami je trochu potíž, ale nadchnul mě produkt "Kapří" - rybí separát bez kostí, který na trh uvedli třeboňští rybáři ve spolupráci s panem Stupkou. Běžně se nedá zatím nikde koupit, ale snad se to jednou změní (jen přímo u výrobce ve větším balení).To je produkt pro děti jako dělaný a dají se s ním dělat vážně skvělá kouzla. Tam člověk o žádnou kost nebo rybí kůži ani nezavadí a chuť je jemná a půvabná. Mnohými opovrhovaný kapr získal nový rozměr :-)

25 jednorožec jednorožec | 4. prosince 2009 v 3:13 | Reagovat

*pórek je královská zelenina*
Někde jsem četl, či slyšel, že britská královna Alžběta II pórek naprosto miluje.

Jsem oficiálně její poddaný, ale to vůbec nemá vliv na tom, že pórek čím dál, tím více oceňuji a upřednostňuji. Ano, výše několikrát zmíněná kombinace se smetanou (a také s brambory!) je "marriage made in heaven", aneb manželství nebeské. Ryba a nebo kuře jsou jen vítaní svědkové této veselky.

26 DolceVita DolceVita | Web | 4. prosince 2009 v 10:52 | Reagovat

[25]: jednorožec:

tohle je porce "pórkové poezie" ;-)

27 Tadík Tadík | 16. prosince 2009 v 11:36 | Reagovat

Skvělej recept Šárko a skvělej web! Radost pročítat :-) Čerstvá ryba a pórek je skvělá kombinace, jako ostatně čerstvá ryba s čímkoli a pórek stejně tak :-) i když mou lásku k pošírování ryb to nenahlodá, tohle je velká dobrota! Já nejraději zabalím menší filet do fólie na potraviny a to s čajovou lžičkou olivového oleje, 3 - 4 kuličky pepře /třeba sečuánského/ a přidám čerstvou meduňku 3 - 4 lístky, dobře a jemně těsně zabalím a pošíruji v horké vodě cca 50-55°C cca 15-20 minut. Dopřávám si k tomu redukci z portského vína, do pěny vyšlehané žervé a jemně v oleji orestované piniové oříšky. Kdo má doma vakuovačku, tak namísto balení do fólie může použít tu a ušetří si práci s pečlivým balením, aby se voda nedostala dovnitř. A nynčko mě napadá, že napříště přidám ještě jemně orestovaný pórek! A tak odcházím pro nějakou rybu a pórek :-) Hezké Vánoce všem!

28 DolceVita DolceVita | Web | 17. prosince 2009 v 14:08 | Reagovat

[27]: Tadík:

Tadík:

Jak si to tak pročítám, mám dojem, že jsem se ponořila do rybí poezie, která má nekonečně mnoho labužnických slok (voňavé koření, redukce z portského, pěna ze žervé, ořechy z pinií) a čerstvá ryba tomu všemu vévodí. Popsaný recept patří do "krásné literatury" :-) Zařazuji ho tam! Díky za labužnické rozptýlení ;-)

Přeji krásné Vánoce a hodně štěstí v Novém roce!

29 ergo ergo | 1. prosince 2011 v 17:03 | Reagovat

Zkoušela jsem už dvakrát a vždy se mi smetana srazila. Nemůže to být hořčicí, že není sušená? Nebo nadbytkem citronu? Nebo to moc dlouho vařím? :(

30 DolceVita DolceVita | Web | 2. prosince 2011 v 15:47 | Reagovat

[29]: ergo:

Dlouhý a prudký var tomu určitě svědčit nebude. Chce to jen zvolna povařit a na závěr ochutit citrónovou šťávou. Škoda že to nevyšlo! Ale nevzdávala bych to, ta ryba je ve výsledku moc dobrá. Pěkný adventní čas přeje Šárka

31 Georgina31Pace Georgina31Pace | E-mail | Web | 4. února 2012 v 18:45 | Reagovat

If you are willing to buy a house, you would have to receive the <a href="http://goodfinance-blog.com/topics/home-loans">home loans</a>. Furthermore, my father usually takes a collateral loan, which seems to be really rapid.

32 Petra Petra | 8. února 2012 v 12:10 | Reagovat

Opravdu rychlé a výborné jídlo. Šmakovalo nám!!

33 DolceVita DolceVita | Web | 11. února 2012 v 14:46 | Reagovat

[32]: Petra:

Díky za vyzkoušení receptu a též za zprávu :-)

34 red bottom shoes red bottom shoes | E-mail | Web | 31. října 2012 v 14:59 | Reagovat

Q. What did the big firecracker say to the little firecracker?

35 formal bridesmaid dresses formal bridesmaid dresses | E-mail | Web | 19. dubna 2013 v 6:28 | Reagovat

A. He wanted to get to the second-hand shop!

36 replica tag heuer tag heuer formula 1 watches replica tag heuer tag heuer formula 1 watches | E-mail | Web | 2. května 2013 v 8:53 | Reagovat

Q. When does a cart come before a horse?

37 click here click here | E-mail | Web | 19. května 2013 v 18:20 | Reagovat

Have a need to get CV writing help? Have no info where to buy resume paper? Consider Resumes Expert company where you can find professional resume writers review. Our certified resume writers will guarantee you that buying resume can bring job seekers professional success!

38 check here check here | E-mail | Web | 24. května 2013 v 6:52 | Reagovat

Make sure that you will receive free from plagiarism writes up at whatever time you are buying resume online.

39 over here over here | E-mail | Web | 24. května 2013 v 6:59 | Reagovat

SuperbEssay rewiew you obtain important information about many agencies that give essay writing help on the Internet.

40 miroslaw miroslaw | Web | 21. června 2015 v 20:55 | Reagovat

trziste pujcek.cz nabidky :-!

41 whyever whyever | Web | 27. září 2016 v 19:13 | Reagovat

pujcka online na ucet 8-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.