Nejnebezpečnější zbraň, kterou míříme sami proti sobě je příbor.
Rozmýšlejme dobře, co stojí za to strčit do úst.
.
Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně. Bude mi velkou ctí pobývat ve Vaší knihovničce :-)

Co je fascinujícího na řízku?

27. listopadu 2007 v 12:16 | Šárka |  Maso
Co je smažené, není zdravé, ale těší se té největší oblibě. Když se o někom řekne, že je "řízek", představíme si výjimečného chlápka. Když má něco říz, tak je to chuťově zapamatovatelné a o to víc nás to baví. Bára Nesvadbová psala svou knihu o mužích, ženách a sexu s názvem "Řízkaři". Kritika knihu šoupla nelichotivě do kategorie vařené zeleniny, ve které nezůstaly žádné vitamíny. Druhá kategorie jsou knihy jako kokain, působí závislost a z pultů jsou vymeteny během chvilky. Šťavnatý název fungoval jako řízek na jídelním lístku a během chvilky se po něm zaprášilo. O kvalitě nabízeného řízku nevíme zhola nic, přesto věříme, že pod zlatě osmaženou a vonící strouhankou bude pěkný a šťavnatý kousek masa. Řízek je prostě hit. Teplý či studený, chutná pořád výtečně a nedá se s ničím jiným srovnat. Proto jeho obliba letí napříč kontinenty. Dát si ho můžete téměř všude. Nejslavnější je ten "vídeňský".

Za objevitele vídeňského řízku je považován Maršál Radecký. Kdo a kdy jako první rozklepal plátek libového masa, aby jej lehce osolený protáhl moukou, rozšlehaným vejcem, obalil v jemné strouhance a horkém oleji na pánvi z obou stran osmažil? Vynalezen byl údajně již ve starověkém Řecku. Cestou přes Arábii a Španělsko se dostal do Itálie, kde jej ve městě Milánu, někdy po 6. srpnu 1848, kdy se statečné město po nezdařeném pokusu osvobodit se z habsburské nadvlády opět stalo městem poddaným. Tam dle historických pramenů poprvé ochutnal tehdejší dobyvatel Milána, maršál vítězné rakouské armády Jan Josef Václav Radecký z Radče, naroz. 2. 11. 1766, báječný smažený řízek a zajímal se o recept.

Předpis na nevídanou specialitu přivezl jako vzácný dárek Jeho Veličenstvu Františku Josefovi I. Císaři tento řízek tak mimořádně zachutnal, že se brzy poté stal už pod názvem řízek "vídeňský" vlastnictvím celého rakouského národa.

Postupem doby řízek zaznamenal různé proměny. Původní obalovaný telecí kotlet se přeměnil v tenký plátek telecího masa. V té době ve Vídni pracovalo v tehdejších panských domech mnoho českých kuchařek, tak není nepravděpodobné, že se na řízku podepsaly opravdu velkou měrou. Podle možností se začal smažit krom telecího plátku též plátek vepřový a jak je nám dnes známo, trojobalem lze protáhnout kdeco :-)

Vídeňský řízek nedobyl vysokou francouzskou gastronomii prý proto, že kuchaři se domnívali, že telecí maso se musí péct zásadně vcelku, jinak je suché a nechutné. Francouzskou kuchyni dobyl až dvojitý telecí řízek plněný šunkou a sýrem, Cordon Bleu (recept a kousek historie).

Jak udělat dobrý řízek, není žádná věda. Zásada je jen jedna. Vezměte kvalitní surovinu, libový plátek masa. K tomu špetku soli, hladkou mouku, čerstvé vejce a jemnou voňavou strouhanku z bílého pečiva. Na pánvi osmažte stylově na přepuštěném másle. Jen tak bude strouhanka zlatě zářit a neodolatelně vonět. Jste-li zvyklí smažit v oleji, udělejte to právě tak. Nejlepší řízek je ten "vánoční" v kontrastu se studeným domácím bramborovým salátem. Za pár týdnů bude této pochoutky čas. I když dávám o Vánocích přednost rybě, jeden kousek řízku si vždy s chutí dám.


Jakou přílohu k řízku máte rádi vy? Třetina Evropanů se dokáže nadchnout pro smažený řízek s jemnými těstovinami s rajskou omáčkou :-) Nezvyklé, leč chutné. Aby řízek měl ještě větší říz, je možné do těstovin namíchat pár lístků peprné rukoly. Zdánlivě neslučitelné se mění v chutnou harmonii :-) Milujete-li bramborovou kaši, zachovejte jí přízeň. Za neslučitelné považuji to, když se na jednom talíři potká smažený řízek a hranolky. To beru jako nedostatek fantazie. Ač řízek není "český", stal se jedním z nejoblíbenějších jídel české domácnosti a stálici jídelních lístků. Potkat za hranicemi človíčka s řízkem v ruce, hned je jasné, že jsme potkali krajana :-)

Já občasnou slabost pro řízek mám, přiznávám :-) Když cestuji, tak zásadně bez řízku. Ráda ochutnávám nová místní jídla a řízek si dám raději v klidu doma. Co že je tedy fascinujícího na řízku? Je to pekelná dobrota s božskou chutí a přitom je tak snadné ho připravit. Řízek už po staletí není nudný. Nezapomeňte na plátek citrónu! Dobrou chuť ;-) Ať žije řízek a řízkaři / kdo maso nejí, jistě má v oblibě nějakou obalenou a smaženou zeleninu. Obyčejný trojobal z mouky, vajec, strouhanky dobyl svět.

Na řízek jedině s dobrou a kvalitní pánvičkou. Ta se doma nikdy neztratí.

Dobrý tip: Máte raději recepty v knižní podobě? Prohlédněte si mou kuchařskou knihu, která se může hodit i do vaší kuchyně.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 pixy pixy | Web | 27. listopadu 2007 v 12:24 | Reagovat

Není nad to řízek lehce (nebo pořádně, dle chuti) počesnekovat a nechat pak před obalením chvíli odležet. Zvláště ty vepřové jsou bez toho jak bez půlky těla. ;-)

2 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 12:35 | Reagovat

pixy :-)

Velmi dobrý nápad! Sázím na to, že parádních domácích receptur na takový řízek musí být opravdu pěkná hromada. S česnekem se božský řízek dostane do afrodiziakálních výšin a stane se ještě nebezpečnějším a neodolatelnějším ;-) Díky

3 pan c. pan c. | Web | 27. listopadu 2007 v 12:49 | Reagovat

mňamňam!!!

já jen hlasuji pro kuřecí řízky z vykostěného stehýnka!!! i když to vykosťování i práci s tou podivnou žížalkovitou částí kuřete nesnášim, tak ty řízky jsou fantatstické :)

ať žijou řízky!!!

4 Rudka Rudka | 27. listopadu 2007 v 14:01 | Reagovat

Já se přiznám, že jsem řízkař, ale když si mám dát nějaké jídlo v restauraci, tak (stejně jako ty Šárko) zkouším různé specialitky. Když jsem se přistěhovala do středních Čech, nemohla jsem si zvyknout na obalované vinné klobásy, ale už je vše v pořádku, brzy jsem si dala říct. Nevím, jestli se u vás také dělají.

5 wrana wrana | 27. listopadu 2007 v 14:08 | Reagovat

V nedalekém Polsku i na Hlučínsku se servíruje řízek s bramborem a kyselým zelím, upraveným standardním způsobem se zásmažkou. Doma to dělám pouze návštěvám jako raritu, ale v Polsku si to v Těšíně dám ráda, místní pivo k tomu.

6 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 14:08 | Reagovat

pan c. :-)

100% ní pravda! Kuřecí řízky z vykoštěných stehýnek jsou opravdu mňamózní a neodolatelné. Mám pro ně slabost ;-)

7 Rudka Rudka | 27. listopadu 2007 v 14:17 | Reagovat

Já se přiznám, že jsem taky řízkař, ale když si mám poručit něco v restauraci, vyberu si (stejně, jako ty Šárko) nějakou specialitku. Když jsem se přistěhovala do středních Čech, nemohla jsem si zvyknout na obalované vinné klobásy, ale už je vše v pořádku a netrvalo mi to ani moc dlouho. Nevím, jestli takto upravené klobásy znáš.

8 wrana wrana | 27. listopadu 2007 v 14:17 | Reagovat

ještě musím uvést, že jsem v neděli zavítala na tyto stránky po delší době a byla jsem nešťastná. Žádné obrázky, žádná mrkající Šárka, valil se na mne pouze černobílý text. Dnes jsem to zkusila znovu a všechno je, jak má být. Holt, jsou někdy věci mezi nebem a zemí.....

9 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 14:28 | Reagovat

Rudka :-)

Obalované vinné klobásy jsem taky brala jako přílišnou exotiku, ale je to chutné. Vše, co se obalí, získá na přitažlivosti. Ale zapomněla jsem říct, že to nesmí být ve fritéze. Řízek jedině na čersvém tuku na čisté pánvi. Přepálený olej to dokáže pěkně zkazit. Obalované vinné klobásky jsem byla nucena dělávat holkám ;-)

10 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 14:36 | Reagovat

wrana :-)

To tedy zní zajímavě! Vlastně jsem ani nevěděla, že v Polsku mají rádi taky řízek :-) Takový obalený a osmažený plátek masa je multikulturní záležitost. Ve Švýcarsku pro toto jídlo dokonce mají zkratku "SCHNIPO", která se objevuje běžně na jídelníčku některých restaurací, tedy "schnitzel & pommes frittes". Stačí zavolat "šnypo" a už ho máte na stole ;-)

Technické problémy na blogu! Opravdu jsou a já se na své stránky velmi často nemohu dostat. Natož uveřejnit nějaký nový článek. Je čas na změnu ;-) Díky za to, že i přes tyto problémy přicházíte zas a navíc za ten zajímavý komentář k tomu. Zdravím, Šárka

11 Bali Bali | Web | 27. listopadu 2007 v 15:19 | Reagovat

mě to dokonce ukázalo, že tento blog neexistujééééééé :-(

Špagety k řízku-zajímavé. Já mám oblíbenou přílohu, kterou už jsem pěkně dlouho k řízku neměla. No už jsem taky dlouho neměla řízek. To jsou furt nějaké mušle, quiche, kachní konfity, jehněčí kýty, bifteky a řízek nikde! :-(

Velmi chutná kombinace je bramborový knedlík a řízek!

Doporučuji vyzkoušet ;-)

12 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 15:31 | Reagovat

Bali ;-)

To mě se taky Bali zobrazuje, že žádné stránky nemám :-)))) Poslední dobou je to šílené. Ještě štěstí, ža na tomto serveru své adresy skoro nikdo nemá. Jen já a chudák Pan Sklenička :-) Ráda bych se ho zeptala, co na to říká on (ovšem jestli ho ta situace už totálně neotrávila). Já už k tomu nemám daleko. Ostatně ty mé plány znáš, tak zařídím nějaké zlepšení :-) Jinak si nemysli, že řízek je u nás nějak často. Taky ho mám jenom občas, ale vždycky si pochutnám. Naposledy jsem měla právě Cordon Bleu, ale to už je taky nějaký ten pátek. Foto je to letní a já se zase těším na to, až budu na jaře prostírat venku. Má to jinou atmosféru. Řízek si dám určitě až na vánoce. Už se na něj moc těším. Kombinaci s bramborovým knedlíkem se neumím představit ;-) Ale proč ne! Chutě jsou nespoutané. Díky za tip ;-)

13 Major Milčák Major Milčák | E-mail | 27. listopadu 2007 v 16:51 | Reagovat

A je dobré použít domácí strouhanku z rohlíků tak asi tři dny starých, které se nechají volně na vzduchu a těsně před obalením umelou. Kupovaná vytvoří na řízku sice křupavý, ale tvrdý, ostrý obal. No, pokaždé to nedodržuju, ale o Vánocích ano.

14 pan c. pan c. | Web | 27. listopadu 2007 v 16:57 | Reagovat

Major Milčák:

tak jestli se mi z něčeho zvedá kufferr, tak je to kupná strouhanka! nenjni nad domácí suchej rohlick .)

15 Julie Julie | 27. listopadu 2007 v 17:29 | Reagovat

Řízek je vděčný "klasik", nedám na něj taky dopustit...Já je na cesty někdy smažím, ovšem není nic horšího než nakousaný řízek v umolousaném chlebu, který vám podá upatlaná dětská ručka v letním horku auta :) Takže raději připravuju kuřecí řízečky v podobě desítek pidi nugetek, které se dají zobat jako jednohubky, tohle máme moc rádi, chutnají prostě jinak. Na cestách i doma.

A co dodnes nechápu a je mi záhadou - při mém pobytu v Jižním Tyrolsku se doma u místních přátel podával každou neděli klasický řízek s kopečkem rýže. Divili se, že se tomu divíme :)

16 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 18:07 | Reagovat

Major Milčák :-)

Jasně! Vánoční vaření je obřad (i když se jedná vlastně o obyčejný řízek - rybí, telecí, vepřový - nakládáme s ním trochu víc v rukavičkách a vše musí být naprosto perfektní. Strouhanka je zásadní věc, bez ní by se dobrý řízek nikdy nepovedl. Jedině u domácí strouhanky můžeme odhadnout její pravý věk :-)

17 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 18:19 | Reagovat

Julie :-)

Tvoje pidi nugetky bych si taky vozila s sebou :-) Určitě musí být moc dobré, ale chce to trochu času všechny ty mrňavé nugetky obalit a osmažit. I když to potom stojí za to! Přehodnotím situaci a příště smažím na cestu taky svačinku :-)

Divili se, že se tomu divíme :-))) Rýži s řízkem si představuji jako "suchá sousta", ale pokud to mají v oblibě, nic člověk nenadělá. Podivuji se spíš tomu, že toto jídlo "podávají každou neděli". Snažím se domácí repertoár moc neopakovat, ale zase může být příjemné, když doma všichni vědí, co dobrého je v neděli k obědu :-) To se u nás dopředu jen málokdy ví. Udržuji napětí do posledních minut ;-)

18 Bali Bali | Web | 27. listopadu 2007 v 18:58 | Reagovat

nejradši jsem měla řízky KRÁLIČÍ u babičky.To už jsem neměla nejmín 15 let!

19 pavel pavel | E-mail | 27. listopadu 2007 v 21:26 | Reagovat

Julie!Jsem šofér profesí a řízky mam taky rád.Je to jídlo které kupodivu dlouho vydrží i v pokojové teplotě.Protože ale nemám taky rád ty nakousnuté chleby a řízky-pouze z vepř.krkovičky-tak to řešíme s ženou tak,že je usmažené pokrájí na prsty a celé zabalí do alobalu.Chleba taky nakrájený v utěrce.A bereš si z alobalu kousky řízku-2-3 cm silné-přikusuješ chleba..To vše za i jízdy,bez drobků a po troše.Samozřejmě můžeš přikusovat papriku,okurek aj.

Takže je zbytečné smažit každý nuget extra.I dietně to bude určitě vhodnější.

Pro Bali :z řízků nic lepšího neznám.Ovšem pečený králík na česneku s dušeným zelím+zemáky(su z vých.moravy :-)) je pro mně  TOP 1

20 Ruda Ruda | 27. listopadu 2007 v 22:15 | Reagovat

SCHNIPO? To mi dost pripomina tuzemske HRN TO (HRaNolky + Tatarska Omacka), kdyz ma vrchni dobrou naladu, tak nad to dela i hacek... :-) Ale to uz je uplne jina kapitola.

21 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 22:28 | Reagovat

Bali :-)

Dobroty od babičky, to je má nostalgická vzpomínka :-)

Pavel :-)

Řízek je opravdu tím nejlepším jídlem pro šoféry, které se dá vozit s sebou v kabině docela dost dlouho. Žena to vyřešila prakticky a takové jednohubky nejsou rozhodně špatné :-)

22 Šárka Šárka | E-mail | 27. listopadu 2007 v 22:31 | Reagovat

Ruda :-)

Ta zkratka fakt dává smysl :-) Ale stejně ty zkratky znějí tak nějak blbě. Vrchní je vtipálek :-)

23 Evča Evča | E-mail | 27. listopadu 2007 v 23:20 | Reagovat

Ano, bohužel v poslední době je problém se dostat  na tyto stránky :-(

Řízky  jsou  stálicí naší kuchyně.  :-)

24 Evča Evča | E-mail | 28. listopadu 2007 v 0:26 | Reagovat

U nás  doma  je  řízek  se vším všudy  pan KRÁL.

25 Evča Evča | E-mail | 28. listopadu 2007 v 0:29 | Reagovat

A teď ještě  ke všemu  se mi  rozhodily  e-mail, omlouvám se za "zmatenost".

26 Lenka Lenka | 28. listopadu 2007 v 5:46 | Reagovat

Bali: Jééé, králičí řízky. Mňam. Lehce načesnekované, osmažené a pak dopékané v troubě (babi v Remosce) aby byly krásně měkkoučké.

Jdu rozmrazit králíka!!

Šárka: O změně adresy fakt uvažuj, jak k tomu přijdou tvoji nebozí příznivci co každodenně slintají a četkají co jim naservíruješ...a blog nenalezen :(

27 Mánek Mánek | E-mail | Web | 28. listopadu 2007 v 8:02 | Reagovat

Já už to říkám dávno:

Co si bere český člověk na cesty? JEDINĚ ŘÍZEK!!! :-)))

28 Bali Bali | Web | 28. listopadu 2007 v 8:36 | Reagovat

Lenka: moje babi a Remoska, to je kapitola sama o sobě ;-)

Králíka bude péct taťka o víkendu a bude dělat i kaldoun, myslím, že na mě taky něco zbyde, protože mamka králíka nejí a já jo ;-)

29 wrana wrana | 28. listopadu 2007 v 10:17 | Reagovat

Lenko, jak dopékané v troubě? A nezná tady někdo řízky z hovězího, které se po usmažení opravdu zapékají? Je to,  myslím, švédský recept a nikdy jsem neměla na to odvahu.

30 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 14:38 | Reagovat

Evča :-)

neomlouvej se! :-) Na tomto blogu jsou zmatky denodenní záležitost, zrovna dnes jsem měla problém se sem dostat, ale provozovatel se omlouvá, že se to změní, je prý stav přetíženosti. Díky za komentář a ať řízek ve vaší domácí kuchyni kraluje hodně dlouho :-) Takovému králi je jen máloco vytýkat.

31 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 14:42 | Reagovat

Lenka :-)

Něco s tou adresou udělám :-) Nerada bych to komplikovala těm, kteří chtějí na můj blog sem tam zaskočit. Každého tu ráda vidím a zvláštní poděkování patří těm, kteří zanechají komentář. Tak tedy díky i Tobě :-)

32 Falka Falka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 15:05 | Reagovat

Řízečky, mňam...

Synek si zrovna o víkendu listoval v recepturách a ptal se mě, jestli máme peníze na telecí, že by chtěl smažený telecí řízeček... rozhodně nemám srdce mu to odmítnout.

Wrana - snad Šárka promine...

jmenuje se to obrácené řízky, dělají se  skoro z jakéhokoliv masa a recept najdeš v Bistru u Florentýny :-) A jsou fakt moc dobré a snadné :-)

33 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 15:08 | Reagovat

Mánek :-)

Co je dobré to se vždycky prosadí :-) Určitě sláva řízku blednout jen tak nebude. Kvůli takové svačině se vyplatí vyrazit někam na cestu :-)

34 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 15:12 | Reagovat

Bali :-)

Remoska to je čistá nostalgie :-) Dokonce jednu "moderní" doma mám a začnu ji víc protěžovat. Troubě dávám zimní prázdniny :-) Mimochodem "Kaldoun" jsem neměla už hodně dlouho. Dobrý tip na staročeskou dobrotu.

35 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 15:14 | Reagovat

Falka :-)

Telecí řízek je opravdu dobrota, jen sehnat masa je trochu kumšt. Ovšem není to nemožné :-)

Jasně že Šárka promine :-) Chtěla jsem dát tip na zatloukané hovězí "obrácené" řízky od Jany Zatloukalové :-)

36 jednorožec jednorožec | 28. listopadu 2007 v 15:15 | Reagovat

"Obyčejný trojobal z mouky, vajec, strouhanky dobyl svět."

No, k nám se stále ještě tak trochu dobývá do kuchyně. :-)

Smažíme totiž co nejméně. Snažíme se nesmažit / smažíme se nesnažit (opakovat rychle za sebou, po vyprázdnění nějaké dobré láhve!)

Jistě, na Štedrý večer je u nás tradiční obalovaná ryba (mořská, po nevalných zkušenostech s dovezenými kapry). A možná mezi tím tak 3x, 4x do roka.

Vzpomínka na řízek:

Nádraží v Braníku, mnoho čundráků čeká na proslulou lokálku zvanou Praha - Paříž - Dobříš. Mezi nimi postava s otlučenou kytarou, ale bez žádné usárny, či jiného ruksaku. V jedné náprsní kapse umaštěné bundy má katráček na zuby, z té druhé mu trčí řízek. Do ničeho jiného, než trojobalu nezabalený.

37 Šárka Šárka | E-mail | 28. listopadu 2007 v 15:25 | Reagovat

Jednorožec :-)

Úsměvný příběh z nádraží :-) Docela si to živě představuji.

Pokud jde o smažení samotné, taky preferuji snažení se o minimální smažení, ale sem tam trochu zahřeším a nějaký ten řízek udělám. Není to často, ale o to víc si ho vychutnám. Přírodní řízek je nakonec taky řízek. Jak známo: každý řízek je dobrý :-)

38 timino timino | 28. listopadu 2007 v 15:56 | Reagovat

Tu v NY môžem len snívať o domácej struhanke z našich rožkov, ale to prepustené máslo by tomu asi pomohlo.  Ako sa to robí??

Vysmážam v takej vrstve ako pri oleji?

39 Lenka Lenka | 29. listopadu 2007 v 7:38 | Reagovat

wrana: moje babi ( a i mamka a teď  - občas :D i já) děláme králičí řízky z nevykostěného králíka (kdo by se s tím matlal že jo)

NAčesnekuješ, osolíš,trojobal, mírně osmažíš a pak dáš dopéct do trouby, aby to bylo krááásně měkkoučké.

40 Lenka Lenka | 29. listopadu 2007 v 7:39 | Reagovat

Prosím, prosím Šárko. Dej nám  nějaký tip na vánoční (zimní) pití.

Něco s mírným množstvím alkoholu, horkého a voňavého :D

41 Papaja Papaja | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:04 | Reagovat

Milá Šárko,

slovo "řízek" je pro moji mámu něco jako slovo "dýchat". Má ráda kuřecí, vepřové a jí je doma, na cestách, prostě může řízky pořád. I z tohoto důvodu se snažím ve své domácnosti se tomuto způsobu úpravy vyhnout. Partner smažené nemusí z podobných důvodů vůbec, kvůli jednomu kousku za rok ztrácí domácí strouhanka smysl a tak kupovaná....no však už tady o ní byla řeč :-(

Já si několikrát v roce "zahřeším" např. smaženým květákem, tak dvakrát smaženým sýrem (to tedy společně s partnerem).

Jinak moc ráda vzpomínám na smažené vinné klobásky na Silvestra, ty bývaly k obědu (a dodnes snad jsou) u rodičů a taky na babiččin šťavnatý řízek, na prst silný a velký přes celý talíř. Snad z tohoto důvodu jsem na toto jídlo ještě úplně nezanevřela.

P.

:-)

42 Papaja Papaja | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:17 | Reagovat

Napsala jsem dlouhý komentář a dívám se, že není odeslán. Asi bude opravdu nějaký problém....

43 Papaja Papaja | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:19 | Reagovat

Zapomněla jsem dodat, že samozřejmě si ty naše smažené hříchy dopřáváme v osvědčené restauraci. Mně by snad doma ani ten "smažák" nechutnal :-)

P.

:-)

44 Šárka Šárka | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:30 | Reagovat

timino :-)

Přepuštěné máslo je máslo, kterému se odebere mléčná syrovátka, aby se nepřepalovalo. Stačí máslo zahřát a potom mléčnou sraženinu odstranit. Někde se dá přepuštěné máslo koupit. Když smažím na běžném másle, přidám k tomu trochu dobrého oleje a máslo se nepřepaluje. Recept na smažení trochu jinak bude následovat :-) Možná se bude nějaká ta informace hodit, ale faktem zůstává, že smažení není "zdravé vaření" :-)

45 Šárka Šárka | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:32 | Reagovat

Lenka :-)

Zimní horké pití je jednoznačně PUNČ :-)

Horké nápoje pro chladné dny jsou tu:

http://ona.idnes.cz/horke-napoje-pro-chladne-dny-d13-/recepty.asp?c=A071116_171542_recepty_ves

46 Šárka Šárka | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:38 | Reagovat

Papaja :-)

To je ten problém "smažení" - Zdravé to fakt není! Ovšem smažený květák je něco, co si hlavně na jaře nenechám nikdy ujít. K tomu nové brambory a okurkový salát. Protože smažení k českým vánočním svátkům patří, tak nejspíš budeme hřešit letos zase všichni :-)

Problém s komentáři:

Vypozorovala jsem, že když napíši komentář, nezobrazí se hned. Skočí tam komentář předešlý. Doufám, že se jedná o problém odstranitelný a na BLOGU.cz s tím někdo brzy něco udělá. V každém případě díky Papajo za tvé komentáře a zdravím :-)

47 Šárka Šárka | E-mail | 29. listopadu 2007 v 9:45 | Reagovat

Papaja :-)

Přenechat to odborníkům a jít do restaurace je vždycky dobrá věc :-) Tvé komentáře se tu zobrazily! Odpověděla jsem na ně, ale zase se tu nezobrazila má odpověď :-) Fakt už nevím, ale věřím, že se to zase nějak srovná a bude to fungovat tak, jak má.

-------------------------------------------------------------------

Jinak jsem do článku o řízku a potažmo smažení zapomněla napsat, že fritéza není něčím, co kvalitu smaženého řízku zlepší. Nepoužívám ji téměř vůbec. I když by se možná při použití dobrého fritovacího oleje mohla najít pozitiva. Existuje vůbec dobrý fritovací olej?

48 Papaja Papaja | E-mail | 29. listopadu 2007 v 11:09 | Reagovat

Šárko, o fritéze ses zmínila v komentáři č. 9. Také si to myslím. Ten babiččin šťavnatý řízek měl kouzlo proto, že ho babi nejprve na pánvi osmažila z jedné strany a pak otočila a přiklopila!

Jinak sama fritézu nevlastním a vůbec po ní netoužím. U nás by měla možná menší využití, než souprava na fondue. Naopak, pořídili jsme si titanovou pánev, kde se dá připravovat bez tuku nebo s minimálním množstvím.

A doma ani o vánoce nesmažíme, nejsme na to zvyklí a asi bychom si moc nepochutnali. My máme vždy svoje menu. :-) Podívej...

http://muj.labuznik.com/zaznam_denicku.php?c=2269&l=Papaja

Díky za Tvé odpovědi, Šárko! :-)

P.

:-)

49 Šárka Šárka | E-mail | 29. listopadu 2007 v 11:21 | Reagovat

Papaja :-)

Pěkné menu! Letošní Vánoce u nás budou "česko-švýcarsko-italské", ale protože je slavit budeme u nás v Čechách, bude tradiční menu s kapřími filátky a nezbytným bramborovým salátem. Tento hlavní chod je neměnný, ale jinak se chystám na přípravu i jiných dobrot. Vánoční svátky není jen ta štědrovečerní večeře, tak si každý tak nějak přijde na své a prosadí si tu svou dobrotu. Menu ještě nemám naplánované, ale už začínám pomalu přemýšlet, protože vánoce se blíží. V těchto dnech začnu pečením vánoční šťoly (nejméně 4 kusů), protože ty se musí nechat odležet. Potom se uvidí :-) Nemám to až tak jednoduché, v naší rodině o gurmány taky není nouze, musím se snažit, abych je všechny uspokojila :-) Však to sama znáš! Tvé menu let předešlých bylo báječné a jsem zvědavá, co vymyslíš pro letošní rok. Šárka ;-)

50 Perchta Perchta | 3. prosince 2007 v 3:52 | Reagovat

Ja uz se ted pripravuju na Stedry den, jehoz velkou cast stravim u 2 panvicek a budu smazit tucty rizku z kurecich stehynek... Ma vyvdana kanadska rodina se do nich i s bramborovym salatem zamilovala a letos varim pro 16 stravniku! Tak me napadlo, nedaly by se rizky delat v troube? Mam pocit, ze jsem o tom nekde cetla a zda se mi, ze by se tim zpusobem "usetrilo" na masle a oleji, ale zase mam strach, aby se mi rizecky nevysusily.  Poradite?

51 Šárka Šárka | E-mail | 3. prosince 2007 v 9:37 | Reagovat

Perchta :-)

Mít 16 lidí u štědrovečerního stolu, to se musí kuchařka opravdu hodně ohánět. Řízky v troubě není nemožné připravit. Chce to rozpálit troubu na vysokou teplotu (nejlépe horkovzduch na 200 °C). Plech vyložit pečícím papírem a nejlepší je, když máme olej ve spreji. Strouhanku postříkat a nechat v troubě osmahnout jednu stranu a potom řízky otočit a opakovat i po druhé straně. Není to to samé jako z pánve, ale je to de facto dietnější verse. Dá se přidat do pečícího plechu i olej a nechat ho v troubě rozpálit, ale řízky daleko víc olejem nasáknou než při klasickém smažení na pánvi. Musíte vyzkoušet, co vám víc vyhovuje.

Smažením na pánvi v horkém oleji nebo přepuštěném másle docílíme ovšem řízku nejšťavnatějšího, proto se klasický vídeňský řízek ani jiným způsobem nepřipravuje. Musíte zkusit experiment ještě před vánoci a potom podle vlastního uvážení zapojit do hry všechny pánvičky nebo troubu :-) Já bych osmažila na pánvi krátce z obou stran (trovhu v předstihu) a potom těsně před vlastní večeří v horké troubě rozpálené na 220 °C dopřát připraveným řízkům krátkou žhavou lázeň, kdy 4 minuty by stačily k naprosté dokonalosti. Než naservírujete bramborový salát, můžete současně podávat všech 16 řízků. U nás bude na Vánoce taky moc velká společnost, tak si určitě na tu vaši sešlost vzpomenu, až budu smažit řízky já :-) Mějte se fajn

52 Perchta Perchta | 3. prosince 2007 v 17:36 | Reagovat

Sarko, to je ONO!!  Predsmazit, privitat hosty, pripitek, chlebicky, sup s nima (s rizkama) do trouby, zhava lazen a podavame!!  Dekujuuu :-)

53 Šárka Šárka | E-mail | 3. prosince 2007 v 17:50 | Reagovat

Perchta :-)

54 Šárka Šárka | E-mail | 3. prosince 2007 v 17:53 | Reagovat

Ještě poznámka: když už budou řízky v horké troubě, je dobré vzít jeden rozpůlený citrón a dát ho tam taky. Když se citrón nahřeje, pustí víc šťávy, šťáva má intenzivnější aroma a řízky s takto teplou citronovou šťávou budou chutnat ještě famózněji.

55 Perchta Perchta | 3. prosince 2007 v 19:54 | Reagovat

MNAM!  A je vymalovano, v nedeli mame rizky -  musim to vsechno vyzkouset.  Jeste jednou diky!

56 olu olu | 4. prosince 2007 v 16:51 | Reagovat

Řízek se špagetama mi přijde dost brutální, nebo jsem moc konzervativní, když ho jím nejraději s bramborovým salátem (ale žádná majonéza - jen cibule a octová zálivka) nebo kaší? Každopádně vždy jen čerstvý - aby ještě prskal - ohřívaný je čirá zoufalost.

Ale klasický stejk s trochou pepře před obalovaným vždy vítězí - a není to kvůli linii ;-)

57 Šárka Šárka | E-mail | 4. prosince 2007 v 17:42 | Reagovat

olu :-)

Řízek se špagetami je poněkud brutální, ale jsou i místa na zemi, kde tato kombinace je naprosto běžná :-) To byl takový malý test tolerance. Není nad čerstvý řízek, to dá rozum :-) Cesta z pánve rovnou na talíř je tím nejlepším, co s masem můžeme udělat. Ovšem např. Cordon bleu má jistá úskalí a když se kuchaři moc nedaří, na talíři se objeví ještě napůl syrový exemplář. Rychlý dohřev na velmi vysokou teplotu v troubě masu dokáže lichotit (jsou to malé profesionální triky), ale je třeba vědět jak. V domácích podmínkách pro přijatelný počet strávníků zásadně vždy a vše čerstvé! :-) Souhlasím. Přírodně upravená masa mají svůj nenapodobitelný charm, ale o smaženém řízku jsem chtěla udělat samostatný článek, protože tento obalený a osmažený plátek masa si to prostě zaslouží.

58 Honza Honza | E-mail | 7. ledna 2008 v 22:38 | Reagovat

Dobrý den,

dnes jsem objevil tyto báječné stránky a jsem "+šokován+",to je to co jsem hledal.Rád vařím,jím atd....Jsem Váš :-).Děkuji .

Diskuse o řízku je super.Moje žena umí ty nejlepší řízky na světě a pořád do nich píchá-to nechápu, ale jsou prostě super.Umím uvařit snad všechno.Těším se na diskuzi o všech jídlech.Jedl jsem i řízky z čerstvého skopového a bylo to moc dobré.Můj kamarád, slovák Miro z vojny říkal:"Vy Česi i kdyby  jste našli ho.... tak z toho uděláte žízek a bude to dobré :-)".

Řízku a vaření zdar

přeje Honza

59 Šárka Šárka | E-mail | 8. ledna 2008 v 0:10 | Reagovat

Honza :-)

Tak to jste na správné adrese :-) Tady se skutečně vaří i jí s mimořádnou chutí. Když se budete na mých stránkách nudit, jsou tu šikovné odkazy na další foodblogery. Rozhodně zábava na každou chvilku, když člověka popadne chuť na nějakou pochoutku z gastronomické říše. Pokud se týká řízku a všeho obaleného, tak to je vážně fenomén doby :-) Obvykle to chutná všechno báječně a i když každý ví, že zdravé to není, nějak se bez toho neumíme obejít. Zdravím a díky za první komentář :-)

60 iris iris | E-mail | 7. března 2008 v 4:52 | Reagovat

Zdravím všechny! Hledala jsem jedno koření a objevila tyto skvělé stránky. Co se týče řízku,je prostě nejlepší. Já ho ještě před obalením posypu zlehka pepřem. Výborný je také řízek z lososa.  Před lety jsme byly se sestrou v Kanadě,tam nikde řízek neměli,ale výborné steaky přes celý talíř. Je to zvláštní,ale to hovězí  maso tam chutnalo úplně jinak.

61 Šárka Šárka | E-mail | 7. března 2008 v 10:32 | Reagovat

iris :-)

S pepřem taky nešetřím (ani v případě řízku). Má to na chuti pěkný šmrnc. Hovězí maso "tam" chutná opravdu jinak, protože skot má šanci se prohánět na čerstvém vzduchu. To kvalitě masa přidá opravdu komfortní chuť. Díky za komentář!

62 Markéta Markéta | 2. dubna 2008 v 12:24 | Reagovat

Zdravím Šárko, prosím Vás jak správně připravit přepuštěné máslo.Díky za odpověď.

63 Šárka Šárka | E-mail | 2. dubna 2008 v 13:19 | Reagovat

Markéta :-) ráda bych připravila na toto téma samostatný článek. Máslo stačí na teple rozpustit a poté odstavíme, dáme trošku vychladnout a ustát. Čisté, tekuté máslo slijeme tak, aby sraženina zůstala usazená na dně. Přepuštěné máslo uchováváme v uzavřené nádobě v chladničce a vydrží opravdu neskutečně dlouho. I když se domnívám, že kdo má po ruce přepuštěné máslo, ten ho používá velmi často a tím pádem nikdy dlouho nevydrží :-)

64 Nympha von Moonthorn Nympha von Moonthorn | E-mail | Web | 19. prosince 2008 v 9:48 | Reagovat

Já bych se přiznala, tak jsem příznivcem klasického řízku nejlépe s bramborovým salátem. I když je fakt, že my doma řízek taky rádi česnekujeme :).

Jednou jsem dostala na Slovensku řízek s hranolkami. Ale to už toho smaženého bylo na mě moc a abych pravdu řekla, moc jsem si nepochutnala.

65 DolceVita DolceVita | E-mail | Web | 19. prosince 2008 v 10:08 | Reagovat

64 - Nympha von Moonthorn

Kombinace horkého řízku a studeného bramborového salátu je jedinečná :) Existuje hodně způsobů, jak si řízek připravit, ale důležitá je dobrá strouhanka a kvalita oleje nebo másla, která nám řízek chutí posune do nebe nebo pokazí chuť. Často si řízek nedávám, tak se těším na ten vánoční kousek masa na talíři. Nesmí chybět citrón :-)

66 Bubu Bubu | 10. ledna 2009 v 10:31 | Reagovat

Kdo nezažil, neuvěří. Na jižní Moravě je v jedné obci klasika řízek, knedlík, křenová omáčka... vedlejší obec servíruje k řízku rýži s rajskou. Obě tyto šílené kombinace se podávají už po desetiletí a nikomu ze zdejších to nepřijde divné.

67 DolceVita DolceVita | E-mail | Web | 10. ledna 2009 v 21:53 | Reagovat

66 - Bubu :-)

Věřím! Chutě jsou různé a tak se není čemu podivovat :-) I když je to na první pohled opravdu dost nezvyklá kombinace.

68 robert37 robert37 | 13. března 2009 v 19:10 | Reagovat

Zdravím ve spolek. Řízky jsou doména. Jen by mě zajímalo, zda smažím řízky na vepřovém sádle jako jediný. A nejraději libovou kotletku :-)

69 DolceVita DolceVita | E-mail | Web | 13. března 2009 v 19:21 | Reagovat

68 - robert37

Vepřové sádlo se nepřepaluje, nedá se mu nic vytknout :-) Vídeňský řízek by měl podle pravidel přijít na přepuštěné máslo, ale v zásadě se dobrému vepřovému sádlu nedá nic vytknout. Problém může nastat jen tehdy, když se řízky smaží ve vyšší vrstvě sádla a nechají se vystydnout. Potom sádlo ulpívá na strouhance a ta přestává být křupavá. Proti libové kotletce taky nic nemám :o) I když libová krkovička bývá šťavnatější, každý si ten svůj nejoblíbenější kousek vždycky najde.  Zdravím, Šárka ;-)

70 robert37 robert37 | 14. března 2009 v 0:38 | Reagovat

Ježiš koukám, že jsem se přepsal. Měl jsem na mysli právě tu krkovičku. Proto i ten smajlík :-)

k tomu libová..........Mě to sádlo prostě voní. Jinak jsem dnes ukuchtil podle Tvého receptu sekanou a teď tu zkusím vyhledat bramborový salát. I když ten máminčin je taky výtečnej. Můj názor na vaření je: Když tam dáš kvalitní suroviny a nejsi úplně levej, bude to chutnat.

71 DolceVita DolceVita | E-mail | Web | 14. března 2009 v 9:01 | Reagovat

70 - robert37

V tom případě máme na řízek naprosto stejný názor ;o)

Sekaná se určitě povede, o tom nepochybuji. Recept na bramborový salát tady asi nemám :-( Dělám ho standardně, ale dobrou majonézu nastavuji několika lžícemi husté kysané smetany a okyselím lákem z okurek nebo plnotučnou hořčicí. Z kvalitních surovin se nám vždycky podaří ukuchtit dobré jídlo :-) Přeji prima víkend a hodně úspěchu v kuchyni!

72 Ditka Ditka | 26. května 2012 v 16:39 | Reagovat

Zdravím.. :-)
Přidám také jednu krajovou specialitu se smaženým řízkem. U nás na Náchodsku se připravuje mimo klasiky (řízek s vařenými brambory, nebo bramborovým salátem) také řízek zvaný "Pavlišov". Jedná se o smažený vepřový řízek s houskovým knedlíkem a pořádnou porcí dušeného zelí.. :-)
Kombinace řízku a podušeného kysaného zelíčka je vskutku famózní.. :-)
Kombinace s rýží se mi jeví podivná, ale ne nechutná, ovšem kombinace s rajskou mi přijde naprosto odstrašující.. Trojobal nasáklý omáčkou z rajské...no nevím, nevím.. :-DDD

Tak jídlu zdar a tomu kvalitně připravenému zvlášť.. :-))

73 DolceVita DolceVita | Web | 27. května 2012 v 8:32 | Reagovat

[72]: Ditka:

Zdravím :-) O náchodské specialitě moc ráda slyším, protože se tam v pondělí chystám. Jsem zvědavá, jestli se najde čas na ochutnání této podivné kombinace, o které jsem slyšela :-))) Jsem moc zvědavá, jak to bude chutnat.

Kombinace s rajskou není tak šílená, jak by se mohlo na první pohled zdát, protože rajská omáčka se promíchá s těstovinami a podává se jí jen tolik, kolik těstoviny nasáknout. V podstatě nic kolem neplave a řízek má stále svůj komfort, kdy jeho křupavý obal nic nenaruší.

V říši jídla je možné vše a člověk rád poznává nové chutě :-D

Těším se do Náchoda :-))

74 An An | 5. března 2014 v 11:33 | Reagovat

http://www.restaurace-rizkarna.cz/historie-rizku

Tady si někdo vesele kopíruje vaše texty a ani se nenamáhá uvést zdroj toho, kdo si s tím dal práci. Hned jsem sí říkala, že jsem to už někde v této podobě četla a nemýlila jsem se. Ať se daří, An

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama